Nincs szükség utakra: az összkerékhajtás négy évtizedes sikertörténetét ünnepli a Volkswagen Haszonjárművek

A Bremen Classic Motorshow január 31-én nyitja meg kapuit – ezzel kezdetét veszi a 2025-ös klasszikus járműszezon. A Volkswagen Haszonjárművek Oldtimer részlege Bréma felé veszi az irányt, méghozzá két összkerékhajtású különlegességgel, melyek tökéletes választást jelentenek a téli útviszonyokhoz: a csapat egy frissen restaurált, ritka T3 syncro 16” platós furgonnal – amelyből mindössze 60 darab készült – és egy legendás rekorderrel, a T4 Multivan syncro-val érkezik. Ennek jó oka van: 2025-ben az „összkerékhajtás 40 éves sikertörténetét” ünnepli a Volkswagen Haszonjárművek A mottó: „Ahová mi megyünk, ott nincs szükség utakra.” A T3 és T4 syncro, valamint a későbbi T5 és T6 4MOTION kétségtelenül nagy szerepet játszott abban, hogy a VW furgon a világutazók, a kereskedők és a kempingezők egyik kedvenc járművévé vált, hiszen ők sokat közlekednek terepen. A Volkswagen Haszonjárművek a brémai kiállításon egyszerre idézi fel az összkerékhajtás 40 éves múltját és nyit új utakat a jövő felé. Mindez annak köszönhető, hogy a Bulli hetedik generációja - a Multivan, a California, a Transporter, a Caravelle és az ID. Buzz - szintén elérhető összkerékhajtással.

Irány a Szahara a T2-vel: Az első T3 syncro sorozatgyártása 1985-ben indult. Azonban a VW furgon összkerékhajtású kalandjainak története sokkal korábban kezdődött – még az 1970-es években, Gustav Mayerrel (1925–2014), a Transporter termékvonal fejlesztési vezetőjével. Szeretett utazni, kereste a kihívásokat, és ez a szenvedélye újra és újra visszavezette őt a Szahara sivatagba egy T2-ben . A T2-t azonban akkoriban csak hátsókerék-meghajtással gyártották. Gustav Mayer végül belefáradt abba, hogy az észak-afrikai sivatagok homokjából ássa ki a furgonját, ezért csapatával épített egy összkerékhajtású T2-t. A tesztek eredményesek voltak: az első prototípus még a Szahara dűnéin is megállta a helyét. 1978-ban kezdetét vette öt olyan T2 tesztmodell építése, amelyek kapcsolható elsőkerék-meghajtással voltak ellátva. Az 1967-ben bemutatott T2 azonban ekkor már életciklusa végéhez közeledett. Ezért lett a T3 az első összkerékhajtású VW furgon.

A T3 syncro 1985-ben debütált: A T3 fejlesztésekor már az elején világos volt: a modell nemcsak haszonjármű, hanem igazi világjáróknak szánt jármű is lesz. Egyetlen más jármű sem nyújtott hasonlóan tágas teret. Bár a T3-at 1979-ben hátsókerék-meghajtással vezették be, padlószerkezetét már eleve úgy tervezték, hogy egy kardántengely és egy első tengely differenciálmű számára is legyen benne hely, lehetővé téve az összkerékhajtás kialakítását. A fejlesztés azonban időigényes volt, hiszen a cél a tökéletesség és a szinte végtelen élettartam elérése volt. A várakozás végül 1985-ben ért véget, amikor az első Transporter járművek és az első Caravelle syncro megjelentek a piacon. A syncro modellek sorozatgyártásának és fejlesztésének megvalósítása érdekében a Volkswagen partnerséget kötött a Steyr-Daimler-Puch céggel. A vállalat az iparágban az összkerékhajtású járművek fejlesztésének és gyártásának nagy szakértelemmel rendelkező specialistájaként volt ismert. Ezért a T3 syncro végső összeszerelése a Steyr-Daimler-Puch grazi üzemében történt.

VW furgon mint terepjáró: A T2 tesztjárművekkel ellentétben a T3 syncro nem választható összkerékhajtást kapott, hanem – sokkal kényelmesebb megoldásként – egy kardántengellyel állandóan kapcsolt első tengellyel működött. Az integrációhoz viszko-tengelykapcsolót használtak. Ez nagyon strapabírónak bizonyult, és szinte minden körülmények között tökéletes teljesítményt nyújtott. A viszko-tengelykapcsoló másik előnye az volt, hogy az egyébként szokásos köztes differenciálmű, amely általában az első és a hátsó tengely közötti sebességkülönbségeket kompenzálta, elhagyható volt. Ezt a feladatot a szilikonolajjal töltött tengelykapcsoló látta el. Az összkerékhajtású technológiát egy több komponensű alvázvédő védte a terepen a kalandok során keletkező sérülésektől. E mellett a modellben különleges rugókat és keményebb lengéscsillapítókat is használtak. Ennek eredményeként a syncro modellek karosszériája 60 milliméterrel magasabb volt. A sebességváltó kiválasztásakor a mérnökök egy 4+G sebességváltó mellett döntöttek, amely négy klasszikus előremeneti fokozattal és egy nagyon rövid terepfokozattal rendelkezett. A jármű opcionálisan első és hátsó differenciálzárral, valamint terepcsomaggal is rendelhető volt. Ez utóbbi olyan extrákat tartalmazott, mint a megerősített hajtótengelyek, a hajtáslánc rezgéscsillapítása és több karosszéria-megerősítés. A 215 mm-es első hasmagasság, a 22 fokos rámpaszög és a 24 fokos középső terepszög révén a syncro modellek kimagasló teljesítményt nyújtottak terepen. A hajtástechnológia terén a VW furgon elérte a terepjárók szintjét, ám sokkal tágasabb és kényelmesebb belső teret kínált az élet nagy kalandjaihoz.

T3 platós furgon 16 hüvelykes kerekekkel: 1987-től kezdve a T3 Syncro modell 16 hüvelykes kerekekkel is kapható volt, és jelentős módosításokat eszközöltek a futóművön és a karosszérián is. Szériafelszereltségként nagyobb fékeket és hátsó tengelyzárat is kapott, amelyeket a legnehezebb terepviszonyokhoz terveztek. A fejlesztéseknek köszönhetően a terepjáró teherbírása egy tonnára, a hasmagasság pedig 246 milliméterre nőtt (+25 mm). A Graz-i gyártósorokról 1992-ig összesen 2 138 darab ilyen robusztus összkerékhajtású jármű gördült le a legyártott 45 478 T3 syncro közül, hogy kalandorok, világutazók, erdészek és iparosok hű társává váljon. Ezekből az expedíciós szintű Volkswagenekből mindössze körülbelül 60 darab készült platós kivitelben, ám a syncro hajtás és a 16 hüvelykes kerekek miatti többletköltség körülbelül 50%-kal növelte az árat a hátsókerék-meghajtású változathoz képest. Napjainkban szinte lehetetlen ilyen korai összkerékhajtású platós modellt találni a veterán járművek között. Azonban még mindig van egy hely, ahol megcsodálható ez a különleges összkerékhajtású VW furgon: a Volkswagen Haszonjárművek standjánál, a Bremen Classic Motorshow-n.

A T4 syncro érkezése 1993-ban: A Bremen Classic Motorshow-n egy igazi világrekorder áll majd közvetlenül a platós syncro mellett: egy 1999-es T4 Multivan syncro, amellyel 26 évvel ezelőtt a Volkswagen Haszonjárművek csapata gyorsabban és könnyebben teljesítette a legendás Panamericanát Alaszkától Tierra del Fuegóig, mint korábban bármely más négykerekű. Mielőtt azonban ez a kaland elkezdődhetett volna, a T4-nek meg kellett születnie. Rövid visszatekintés: Az új T4 Volkswagen furgon 1990-ben debütált – akkor ez volt a modell negyedik generációja. Új formatervével, hajtásrendszerével, motorjaival és koncepciójával a modell igazi műszaki forradalmat jelentett. A boxermotor kilépett a ringből. Ezt korszerű, vízhűtéses négy- és öthengeres motorok váltották fel, amelyek már nem hátul, hanem elöl kaptak helyet, és az első kerekeket hajtották. Ez minden téren előnyökkel járt: a T4 raktere alacsonyabb és jobban hozzáférhető volt. És ami a legfontosabb, a vezető és az első utas ülései ebben a modellben már az első tengely mögött helyezkedtek el, ami javította a passzív biztonságot. 1993-ban a Volkswagen az új T4 syncro-val egészítette ki a termékcsaládot, amelynek viszko-tengelykapcsolója elölről hátrafelé továbbította az erőt.

A Multivan T4 syncro legendás rekordja: Ahogyan már szó volt róla, a Volkswagen Haszonjárművek az összkerékhajtású T4 bevezetésével ismét bebizonyította, hogy a világ egyik legjobb kalandjárművét kínálja – ezt igazolta az is, amikor a VW furgon megalkotója 1999-ben rekordot döntött vele az Alaszkától Tierra del Fuego-ig vezető úton. Szeptember 25-én két csapat indult el az alaszkai Prudhoe-öbölből, hogy elérjék az argentin Ushuaia-t. Úgy tervezték, hogy a Panamericanán, az amerikai kontinens leghosszabb észak-déli útvonalán keresztül utaznak. A nagyobb üzemanyagtartálytól, a tetőn elhelyezett kiegészítő fényszóróktól és a fényszórók előtti plexiüveg lencséktől eltekintve a járművek technológiája megegyezett a szériajárművekével. A Panamericana rossz állapota – amelyet egy mexikói földrengés és a dél-amerikai zavargások súlyosbítottak – komoly kihívások elé állította mind az utazókat, mind a járműveket. Ennek ellenére az első T4 Multivan syncro – WOB AZ 152 rendszámmal – Andreas Renz és Matthias Gottenauer profi világjárók vezetésével pontosan 15 nap, 14 óra és 6 perc alatt, 22 880 kilométer megtétele után célba ért, és ezzel bekerült a Guinness Rekordok Könyvébe. A második T4 Multivan syncro is teljesítette a kihívást, bár a viharok miatt csak néhány nappal később ért célba. A Multivan T4 syncro rekordot jelentő útja volt a végső motiváció a Volkswagen Haszonjárművek számára, hogy még erősebb összkerékhajtású járműveket fejlesszen. A T4 syncro volt a kiindulópont a PanAmericana modellek kifejlesztéséhez. Először különleges kiadású modellként jelent meg (T4), majd egy különleges sorozat (T5) követte, a T6 óta pedig terepjáró felszereltségű változatban is elérhető.

A 4MOTION T5 érkezése 2004: A Volkswagen Haszonjárművek 2003-ban mutatta be először a T5-öt a világ előtt. Az erősebb motorok és mindenekelőtt az elektronikus stabilitás-ellenőrzési rendszer (ESC) új összkerékhajtást igényeltek. Mindez 2004-től volt elérhető az új 4MOTION név alatt. A 4MOTION rendszer központi eleme ettől kezdve egy axiálisan összenyomott, olajban futó többtárcsás tengelykapcsoló lett. A nyomást két szivattyúval állították elő. Minél nagyobb volt a nyomás a tárcsákon, annál nagyobb volt az erőátvitel, és így a hátsó tengely integrációja. A többtárcsás kuplung gyors reakcióidejének köszönhetően a hátsó tengely fokozatmentesen csatlakozhatott, amennyiben az egyik első kerék elveszítette tapadását. Normál üzemmódban a Transporter, a Caravelle, a Multivan és a California változatban elérhető 4MOTION modellek tehát elsőkerék-meghajtással rendelkeztek, ami segített az üzemanyag-takarékosság tekintetében.

A 4MOTION elektronikus vezérlést kap: 2010-ben bemutatták a 4MOTION továbbfejlesztett változatát, amely új többtárcsás tengelykapcsolóval és elektronikusan vezérelt nagynyomású szivattyúval rendelkezett. Ez a szivattyú 30 bar állandó olajnyomást tartott fenn egy tartályban. Így az első tengely csúszása már nem volt szükséges ahhoz, hogy a hátsó kerekek bekapcsolódjanak. Az ESC-érzékelők már akkor információt küldtek a nagynyomású szivattyúnak, amikor a kerekek gyakorlatilag még csak éppen kezdték a tapadásvesztés jeleit mutatni. Az erő a másodperc századrésze alatt a megfelelő kerekekre került. Ezenkívül az új 4MOTION rendszer gyakorlatilag bármilyen útviszonyok között magabiztosan helyt állt. Ráadásul még akkor is képes volt előre haladni, amikor az egyik kerék nem ért le a földre - ebben az opcionális hátsó tengelyzáró differenciálmű volt a segítségére. 2015-től a 4MOTION rendszert az elektronikusan vezérelt többtárcsás tengelykapcsolóval a termékcsalád hatodik generációjához (T6) igazították, és 2019-től a T6.1-ben használták.

Három összkerékhajtású furgon termékvonal a modern kor számára: A hajtásrendszerek és a változatos felhasználási lehetőségek miatt a Bulli hetedik generációját három különböző modellcsaládra osztották. Ezek a következők: a Multivan, amely magában foglalja az új California modellt; a tisztán elektromos ID. Buzz, beleértve az ID. Buzz Cargo haszongépjármű-változatot; és az új Transporter, illetve a Caravelle, amelyet transzferbusznak terveztek. Természetesen a Volkswagen Haszonjárművek mindhárom modellcsalád esetében kínál összkerékhajtású változatokat is: a Multivan és a California 2024 őszétől elérhető a Volkswagen Haszonjárművek első új hálózatról tölthető hibrid összkerékhajtásával (eHybrid 4MOTION), amelyben a hátsó tengely tisztán elektromos meghajtást kapott. Az újonnan kifejlesztett Transporter TDI 4MOTION és Caravelle TDI 4MOTION hátsó tengelye egy elektronikusan vezérelt differenciálművel van összekapcsolva. Az összkerékhajtású ID. Buzz Cargo Pro 4MOTION és ID. Buzz GTX modellek esetében pedig mind a négy kereket kizárólag elektromos hajtás hajtja. A VW furgonok tehát 2025-ben is készen állnak egy nagy szaharai kalandra. Ezeknek a modelleknek sincs feltétlenül szükségük utakra...

Klasszikus T1 modell várja a szomjas látogatókat az 5. csarnokban: A tökéletes állapotú történelmi járművek felfedezése – a legendás Bullitól a hibátlan összkerékhajtású modellig – igazán kimerítő élmény, nem csoda, ha megszomjazik az ember. Ezért a Volkswagen Haszonjárművek Oldtimer részlege ismét egy kultikus járművel érkezik a Weser folyó partján lévő kiállításra: ez nem más, mint a Beck's Bus. Aki ellátogat ide, nemcsak a T1-es buszt csodálhatja meg, hanem megízlelheti a vele névrokon brémai sört is. Az autósok számára természetesen alkoholmentes változat is lesz. A „Beck’s Bus” már hosszú évek óta ismert és közkedvelt találkozópont a vásárokon – így a veteránautó-rajongók népszerű brémai összejövetelén is. Idén az 5. csarnok D08 standjánál fogja várni a látogatókat. A 424 négyzetméteres standon a Volkswagen Haszonjárművek mellett az Audi Tradition, a Škoda, az Autostadt Wolfsburg és a Volkswagen Classic számos klasszikus ikonja is látható lesz. Így ötszörösen is megéri kilátogatni.