A Volkswagen California 30 éves története
Az első Volkswagen California harminc évvel ez előtt jelent meg a piacon,
mellyel egy egyedülálló sikertörténet vette kezdetét. A Volkswagen Haszonjárművek
most a lakóautók között ikonikusnak számító California harmincadik
születésnapját ünnepli Essenben a Tecno-Classica kiállításon, az old timer
autók március 21 - 25 között megrendezett éves seregszemléjén. Az"Útközben is
otthon" mottóval a szalon egyik fénypontja egy eredeti California, egy új
állapotban lévő 1998-as évjáratú T3 bemutatása
lesz.
A California volt a márka legsikeresebb
lakóautója, mely egy életformát, a szabadság utáni vágyat testesítette meg. Négy
nemzedéken keresztül a ma napig 157 500 darab California változatban épített
Volkswagen kisbuszt adtak el. A mai modelleket a T3 első nemzedékével egy fontos
részlet kapcsolja össze: a megemelhető sátortető, mely majdnem két méter
magas, és így a Californiában utazók számára már semmi másra
nincs szükség, hogy elmondhassák: "Az otthonunk ott van, ahol leparkolunk."
A California története
A California
története 1988-ban, a T3-as kisbusz nemzedék alapján elkészített különleges,
kempingezésre alkalmas modellel kezdődött. 1998 nyarának végén ezt az első
Californiát az esseni Lakóautó-szalonon mutatták be. Ez volt az az év, amikor
Whitney Houston a világutazókat az autórádiójukon keresztül mindenhova elkísérte az
"Egy pillanat az időben" című dalával, és Tom Cruise Dustin Hoffman oldalán
csillogtatta képességeit az "Esőember" c. filmben. Németországban Helmut Kohl volt
a kancellár, az Egyesült Államokban pedig Ronald Reagan volt az elnök.
Az első Californiákat két színben, pasztell fehérben és Marsala pirosban lehetett
rendelni. A belső tér formatervezői a stílus iránti érzékenységükről tettek
tanúbizonyságot a színvonalasan megtervezett és az autóban kialakított fehér-szürke
színű konyhával. A kisbusz ára akkor 39 000 német márka volt. A California
vonzó ára, okosan tervezett tulajdonságai és a Bulli elnyűhetetlen motorikus
minősége a Californiát azonnal a legtöbbet értékesített lakóautó
kisbusszá tették, és már az első évben 5 000 darabot adtak
el belőle. Azt követően a California egy különleges kiadású modellből saját
termékskálává fejlődött, és még népszerűbbé vált, hiszen mindössze három év alatt
22 000 kisbusz vásárló tetszését nyerte el.
A T3-ról a T4-re 1990-ben történt váltás egyféle technikai forradalomhoz volt
hasonlítható. A négy évtizedes boxer motoros hátsókerék hajtás után a Volkswagen
Haszonjárművek szakemberei egyszerűen megfordították a dolgokat: a motort
előre helyezték, és onnan az első tengelyt hajtották meg. Mindent
megváltoztattak: a formát, a felfüggesztést, a motorokat és a belső teret is, így
különösen a kisbusz hátsó részén lett ezzel sokkal nagyobb a tér. Ez volt az,
amit az 1990-ben beindított California T4 tökéletesebben használt ki, mint
bármelyik másik kisbusz abban az időben. A gépkocsi bevezetésekor a
reklámokban a "Hotel California. Nyugodt hely, kényelmes bútorozás, panoráma
kilátás garantálva" szlogen jelent meg, ami egy szójáték volt az Eagle együttes
Nyugat-Hollywoodban lévő szállodáról írt dalát felidézve. Mint a "Hotel California"
a zenében, a California T4 is nagy siker volt, a 2003-ig tartó
időszakban megközelítőleg 39 000 darabot értékesítettek belőle.
A California T6 - kapcsolódás a jövőhöz
Ami a T5-tel
következett, az új dimenziót jelentett a kompakt lakóautó kisbuszok
kényelmének terén, ugyanakkor, ez a California változat is hű maradt az eredeti
autók térkihasználásban mutatott újító koncepciójához. 2015-ig megközelítőleg
55 000 autós választotta California T5-öt, ami már hosszabb ideje
saját osztályában a legsikeresebb kisbusszá vált.
2015-ben az év vége előtt jelent meg a California T6. A vezetőt segítő
rendszerekkel felszerelt, és a maximális összekapcsolhatósággal bemutatkozó
gépkocsi kitárta az ajtót a lakóautó változatban megjelenő kisbuszok jövője
felé. Ez a California is a legtöbbet értékesített változat lett, és a
2017-ben eladott 15 155 példánnyal megdöntötte a saját termék
kategóriájában egy év alatt újonnan regisztrált lakóautók rekordját.